Business

SEO-marketingstrategieën om op te letten

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het populairste modewoord dat de virtuele wereld heeft bereikt. Het is het belangrijkste onderdeel bij het opzetten van een effectieve SEO-marketingcampagne. Hoewel gebaseerd op traditionele marketingprincipes, heeft SEO-marketing of internetmarketing zijn eigen regels en verdiensten. Om te beginnen verwijst internetmarketing (kan door elkaar worden gebruikt met de term webmarketing) naar de marketing van producten of diensten via internet. Het kan een brede term zijn, aangezien het ook marketing via e-mail en draadloze media omvat. Het interactieve karakter ervan in termen van het geven van directe geld verdienen met bloggen reacties en het uitlokken van reacties zijn de unieke eigenschappen van het medium.

De meeste mensen gebruiken de grote zoekmachines – de Grote Drie zijn Google, Yahoo en Bing – om aanbieders van het product of de dienst op te zoeken die ze nodig hebben. Webmarketingstrategieën, waarvan een groot deel zoekmachineoptimalisatie (SEO) is, helpen de zichtbaarheid van websites in een lijst met online zoekresultaten te verbeteren. Met SEO streven bedrijven naar een hogere positie in de zoekresultaten, zodat hun website in de top 20 of top 10 komt te staan. Er zijn veel soorten webmarketingstrategieën die kunnen worden gebruikt om producten en diensten online te promoten. Men zal wat onderzoek moeten doen om erachter te komen welke strategieën door concurrenten worden gebruikt. Op deze manier kan men analyseren wat hun sterke en zwakke punten zijn en zo kunnen bieden wat ze niet kunnen bieden. Een ander ding om naar te onderzoeken zijn de belangrijkste zorgen van iemands doelklanten en hun online gewoonten. Dit kan natuurlijk allemaal worden gedaan door elk gerenommeerd SEO-bedrijf dat SEO-marketingdiensten aanbiedt.

Er zijn verschillende soorten SEO-marketingpakketten om uit te kiezen. Sommige internetmarketingstrategieën kunnen relatief goedkoop intern worden geïmplementeerd of uitgevoerd. Veel bedrijven vinden het echter kosteneffectiever om goede SEO-serviceproviders in te huren die gespecialiseerd zijn in SEO-marketing. Bij sommige strategieën kan het werk intern worden gedaan (als men over de IT-middelen beschikt) of kan het worden uitbesteed. Het is beter om een combinatie van webmarketingstrategieën te gebruiken om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Een andere effectieve tool die door webmarketingexperts wordt gebruikt, is betalen per klik of PPC. Pay-per-click-links kunnen worden gekocht op grote zoekmachines of sociale netwerksites. De manier waarop het werkt, is dat de online advertentie van een bepaald product of een bepaalde dienst wordt weergegeven in aangewezen delen van de hostwebsite als de zoekcriteria of het gebruikersprofiel overeenkomen met of gerelateerd zijn aan de zoekwoorden die aan de advertentie zijn gekoppeld. Er kan bijvoorbeeld een advertentie voor een coffeeshop worden weergegeven als een internetgebruiker ‘koffie’ als zoekwoord gebruikt bij een zoekopdracht, of als koffie wordt aangegeven als een van de favoriete dingen in het profiel van de gebruiker op een sociale netwerksite.

Naast PPC is er nog een veel voorkomende maar nuttige tool voor internetmarketing, genaamd linkbuilding. Linkbuildingstrategieën zijn populaire webmarketingstrategieën. Kortom, hoe meer links naar een website verwijzen, hoe meer verkeer er naar toe wordt geleid en hoe groter de waargenomen populariteit, hoe hoger de positie van de website in de belangrijkste zoekmachines. De eenvoudigste manier om een linkbuilding-strategie te implementeren, is door complementaire websites te vinden, naar hen te linken op een linkpagina en hen te vragen naar iemands website te linken. Om dit te laten werken, moet iemands website inhoud hebben die de moeite waard is om naar te linken.

Een andere populaire webmarketingstrategie is tegenwoordig de virale strategie. Virale strategieën zijn zeer effectief. Dit omvat het verspreiden van iemands marketingboodschap door anderen aan te moedigen deze via e-mail te verspreiden, met behulp van hun eigen netwerk van relaties – en bij voorkeur hun eigen middelen. Dit is vergelijkbaar met de manier waarop een virus zich gedraagt: het vermenigvuldigt zich snel in een cel en neemt het bevel over de bronnen van de cel om de opdrachten van het virus uit te voeren. Een voorbeeld van deze strategie is het verspreiden van artikelen of persberichten met een link naar eigen websites naar andere websites.

Het implementeren van SEO marketing heeft veel voordelen voor een bedrijf of organisatie. Een heel belangrijke opmerking is dat het relatief goedkoop is in vergelijking met marketing via traditionele media zoals televisie en print. Webmarketingexperts hebben ook de mogelijkheid om eenvoudig en goedkoop statistieken te meten. De resultaten van SEO-marketingcampagnes kunnen onmiddellijk worden gemeten en gevolgd, aangezien er meestal een meetbare gebruikersactie bij betrokken is, zoals het klikken op een link. Deze voordelen en meer wegen meestal zwaarder dan de waargenomen nadelen, vooral voor bedrijven die een solide online aanwezigheid willen vestigen.

You may also like...